10/13/2009

De engelske pikene, Lucy og Charlotte, blir sendt til en landsby i Auswitch for å bo med onkelen deres, Grev Karlstein. Valget sto mellom et barnehjem og onkelen, men hadde de visst hvilken person han var ville de nok lett valgt det første. For ti år siden gjorde Karlstein en avtale med demonen Zamuel, og det er nå tid for å avslutte den. Han går med på å ofre sine to nieser til demonen som betaling.

Men noen er i veien. Husholdersken Hildi overhører en fortrolig samtale mellom greven og hans assistent, og får høre hva han har planlagt for jentene. Hun blir rådvill, og tar jentene med seg opp i fjellet hvor hun gjemmer dem i en forlatt hytte. De blir fortalt at de må bli der i en dag eller to, men sultne og kalde som de er drar de vekk. Hildi oppdager at de er borte neste dag og begynner å lete, for hun vet at hvis Grev Karlstein får tak i dem kan det være for sent.


...

Boken "Grev Karlstein" er skrevet av den ganske kjente, britiske forfatteren Philip Pullman. Han er forfatteren bak trilogien "Den møke materien". Det er en lettlest bok, med gode skildringer, humor og spenning. Boken er ment for barn, men jeg tror folk i alle aldere kan få en god leseopplevelse. Selv om det er en god bok, tror jeg ikke den passer for dere som er på leting etter en dyp, tankevekkende bok. Men jeg likte den ihvertfall, og er blitt en av mine favoritt bøker siden jeg leste den for første gang for noen år tilbake.

~Victoria


2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Kjempefin anmeldelse, Victoria. Jeg likte spesielt godt siste delen, hvor du kommer med egne meninger:)

    SvarSlett